Politická jednání o církevních restitucích postupně probudila z mediální pasivity velké množství společenských skupin. Čas ukáže, jak toto načasování bylo režírované a komu prospěje a komu uškodí.
Agresivní kampaň ČSSD ukázala zoufalý hon na voliče, kteří jsou vůči církvím a jejich majetku kritičtí až nepřející. Manipulativnost plakátů ale může také uškodit těm, kteří si od nich slibovali růst volebních preferencí ČSSD a pozapomnění na skandály krajských politiků této strany. Účelovost kampaně proti restitucím také může ubrat důvěru mezi voliči z řad církví, kteří mohou své levicové postoje vyjádřit podporou jiných levicových subjektků nebo nových nezávislých resp. nestranických projektů v krajských volbách.
V církvích samotných je oficiální pohled na restituce vyjadřovaný jejich oficiálními představiteli. Řadoví členové církví mívají různé postoje, které bych charakterizoval souhlasem s nápravou křivdy a zároveň obavou z „připravenosti“ jednotlivých církevních právnických osob na správcovství vrácených nemovitostí. Velké množství klášterů a farností má schopnost hospodařit s majetkem v genech, ale dvě totality dosti zásadně likvidovaly schopnost starat se o svěřený majetek, který často zabezpečoval péči o kostel a aktivity ve školství, charitě atd. Posledních dvacet let ukázalo řadu dobrých příkladu zdárného hospodaření církevních škol, charitních zařizení a zachráněných kostelů a klášterů. To že to není bez občasných pochybení je asi logické.
Náprava křivd učiněných církvím komunistickým režim by byla dobrým znamením kondice naší společnosti. Předpokládám, že poslanci a senátoři budou jednat populisticky a že přijetí tohoto zákona nakonec odmítnou. Církev bude dál žít i bez tohoto velkého symbolického gesta nápravy křivd, které má také samo o sobě svoje rizika. Např. se nabízí otázka, proč vláda, kterou drží řada kmotrů a zbohatlíků má zájem o tento historický transfer majetku.
Osobně bych považovat za největší efekt těchto politických zápasů o osud církevních restitucí, kdyby si jednotlivé církevní komunity více uvědomily svoje místo v současné občanské společnosti a uměly být správným způsobem aktivní v poslání být solí a kvasem tohoto světa. Aby nenechávaly odpovědnost jen na těch nahoře a uměly být aktivní tam, kde je to možné a nutné. Abychom se přestali bát pozvednout hlas na obranu utiskovaných, uměli bojovat proti korupci a abychom uměli podpořit iniciativy, které berou vážně odpovědnost za budoucnost české země, popř. se do nich zapojovat. To že máme rezervy nám připomněl šéf ČSSD v televizi slovy, že církve byly potichu během reforem a když jde o majetek jsou náhle aktivní. Současné množství reakcí tiskového střediska České biskupské konference na negativní články o restitucích v mediich ukazuje, že když je třeba, umí být vedení církve hodně aktivní.